RESA TILL ANTARKTIS, SYDGEORGIEN OCH FALKLANDSÖARNA

1 - 23 november 2006.

GPS-rutten på denna sida har lagts ut av Mats Ljungberg.

Vår resrutt.

En äventyrsexpedition som gick till Antarktis, Sydgeorgien och Falklandsöarna. Resan arrangerades av PolarQuest en resebyrå inriktad på Polarresor, men även andra upplevelseresor som t ex Galapagosöarna. Resan uppfyllde alla förväntningar och mer därtill.

Resan gick från Sverige via Frankfurt - Sao Palo till Santiago i Chile. I Santiago hade vi två övernattningar.(De som åkte från Arlanda kom en dag senare p g a snökaos.)
Ankomstdagen hade vi eftermiddagen fri. Nästa dag hade vi guidad stadsrundtur som avslutades med en gemensam lunch på restaurant Camino Real med fantastisk utsikt över huvudstaden. På kvällen åt vi middag på restaurangen Azul Profundo.
Tidigt nästa morgon flyg till Falklandsöarna via Punta Arena i södra Chile. Vi hade några timmar i Port Stanley innan vi gick ombord på fartyget Professor Multanovskiy som skulle bli vårt hem de närmaste sexton dagarna.
Vi hade tre svenska guider/zodiac-förare samt en svensk expeditionsledare. Ledarna var mycket kunniga och de arbetade för att vi skulle få så mycket upplevelser som möjligt. Under tiden till havs ordnades föreläsningar och bildvisningar om Antarktis. Fartyget var ett ombyggt ryskt, isförstärkt forskningsfartyg.

Efter 16 dagar till sjöss kom vi till Ushuaia, världens sydligaste stad. På Sydamerikas sydspets. Där fick vi en halvdags guidad busstur i Tierra del Fuego National Park som avslutades med lunch. Därefter hade vi några timmar på egen hand i Ushuaia innan vi på kvällen flög till Buenes Aires.

Nästa dag hade vi en stadsrundtur med guide. På kvällen var det gemensam middag. Eftersom Buenes Aires är tangons huvudstad tittade vi förstås på en tangoföreställning. Nästa dag tog vi flyget för den långa resan till Sverige.

Vår rutt längs Sydgeorgiens norra kust.

Vår rutt längs Antarktiska halvön.

Bilder från resan

Se även video från Sydgeorgien. Filmen är gjord med en enkel kompaktkamera.